خواب

  • ۰
  • ۰

کسانی که دیابت دارند، عموما نمی توانند خوب بخوابند. بعضی هایشان به سختی خوابشان می‌برد و بعضی نیمه شب از خواب بیدار می‌شوند. برخی دیابتی‌ها هم زیاد می‌خوابند. به طور کلی بی خوابی علائم بیماری دیابت را تشدید می کند.

دیابت دسته‌ای از بیماری‌ها است که در آن بدن قادر به تولید انسولین یا پاسخ به آن نیست. تنیجه آن بالا رفتن میزان قند در خون و ادرار است. اگر دیابت را جدی نگیرید طی ۵ سال تبدیل به دیابت نوع دو خواهد شد.

مشکلات خواب و پیشرفت بیماری دیابت

پژوهش‌ها نشان دهنده ارتباط زیادی بین خواب ناکافی و بی کیفیت و پیشرفت دیابت و ابتلا به دیابت نوع دو وجود دارد.

کسانی که کم می‌خوابند یعنی حدودا شبی ۵ ساعت، به شدت در معرض ابتلا به آن هستند. بدن این افراد در مقابل گلوکز مقاوم است.

مطالعات دیگر نشان داده است که کمبود خواب، نسبت به انسولین مقاومت ایجاد می‌کند. مقاومت به انسولین زمانی است که سلول‌های بدن به صورت طبیعی به انسولین پاسخ نمی‌دهد.

مطالعه‌ای موردی نشان داد که افراد جوان و سالمی که به طور معمول شبی ۵ تا ۶ ساعت می‌خوابند بیشتر در خطر مقاومت به انسولین هستند. بر عکس کسانی که ۷.۵ ساعت می‌خوابند خیلی کمتر این مشکل برایشان رخ می‌دهد.

کمبود خواب با چاقی مفرط هم در ارتباط است. چاقی خود شدت دیابت را بیشتر می‌کند.

تحقیقات نشان داده است که کمبود خواب سوخت و ساز گلوکز را کم می‌کند و تنظیم اشتها را به هم می‌‌زند و کنترل گرسنگی و احساس سیری دشوار می‌شود. علاوه بر این خستگی ناشی از بی خوابی دیگر توانی برای ورزش و کنترل وزن باقی نمی‌گذارد. ۷ ساعت خواب شبانه عامل کلیدی برای جلوگیری از چاقی و کاهش خطر ابتلا به دیابت است.

دیابت چه تاثیری بر روی خواب می گذارد؟, پیژامه

مشکلات خواب دیابتی ها چیست؟

مطالب مرتبط

۱۰ نوشیدنی خواب آور قوی

موسیقی خواب چیست؟

چطور در زمان بیماری بهتر بخوابیم؟

دیابتی‌ها معمولا با مشکلات خواب زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند. آن ها بیشترین آمار اینسومنیا یا بی خوابی را دارند. قابل پیش‌بینی است که علائم دیابت خوابیدن را سخت می‌کند و کمبود خواب را شدیدتر می‌کند.

اگر قند خون و سطح هورمون‌ها تنظیم نباشد، شب خواب به چشمتان نمی‌آید. بالا بودن سطح قند خون در روز باعث می‌شود شب خوابشان نبرد و خستگی خود تنظیم قند خون را دشوارتر می‌کند.

کسانی که دیابت دارند با مشکلات زیادی رو به رو می‌شوند که راحتی خواب شب را از آنها می‌گیرد.

بالا رفتن سطح قند خون منجر به درد نوروپاتیک می‌‌شود و باعث سوزش انگشتان دست و پا می‌شود.

سندروم پای بی قرار در افراد دیابتی بیشتر مشاهده می‌شود و از عوامل بر هم زننده خواب است.

دیابتی‌ها بیشتر دچار آپنه (وقفه تنفسی در خواب) می‌شوند که مشکل بسیار جدی است و باید حتما پیگیری شود خصوصا آنهایی که چاق هستند بسیار در معرض آپنه خواب قرار دارند.

دیابت چه تاثیری بر روی خواب می گذارد؟, پیژامه

رفع مشکل خواب دیابتی ها

ارتباط غیرقابل انکاری میان خواب بی کیفیت و دیابت وجود دارد و به شدت روی هم تاثیرگذارند. با درمان هر یک طبیعتا دیگری هم تا حدودی رفع می‌شود.

تغذیه مناسب سطح قند خون را در طول روز تنظیم نگه می‌دارد و کمک می‌کند بدن در خواب شب سطح لازم قند را حفظ کند و کیفیت خواب بالا رود و علائم سندروم پای بی قرار را کمتر نشان دهد.

هر چه میزان و کیفیت خواب بالاتر باشد، سطح گلوکز کاهش می‌یابد و علائم آن کمتر بروز می‌کند و کنترل دیابت آسان تر می‌شود.

منبع: تاثیر دیابت بر خواب

  • ۹۹/۰۲/۰۵
  • محمد موذن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی