خواب

  • ۰
  • ۰

سندرم انفجار سر

در میان اختلالات خواب، سندروم انفجار سر (EHS) همانطور که از اسمش هم پیداست بسیار آزاردهنده و عذاب آور است. اگر شما هم نصفه شب با صدای بمب هراسان از خواب می‌پرید،  قطعا بهتر از هر کسی می‌فهمید که چقدر سخت است که تشخیص دهید صدایی که با وحشت بیدارتان کرده، تنها در سرتان بوده و در خیابان یا خانه‌تان چیزی منفجر نشده است.
حدوداً اواخر دهه ۱۸۷۰ میلادی بود که این بیماری کشف شد و تحقیقات روی آن شروع شد و متخصصین به دنبال درمان سندرم انفجار سر گشتند.
اگر می‌خواهید بدانید سندرم انفجار سر دقیقاً چیست و چرا رخ می‌دهد و به دنبال درمان انفجار سرهستید، با پیژامه همراه باشید.

سندروم انفجار سر چیست؟

سندرم انفجار سر از خانواده اختلالات پاراسومنیای خواب است، یعنی مشکلاتی که در مرحله انتقال خواب از حالت خواب به بیداری رخ می‌دهد. کسانی که سندرم انفجار سر دارند، در خواب دچار توهم می‌شوند  که بمبی در سرشان ترکیده است و از ترس از خواب می‌پرند.
سندروم انفجار سر خطرناک نیست، اما در بهترین حالت آرامش شما در خواب را می‌گیرد و در بدترین حالت وحشت زده‌تان می‌کند. طوری که ترسش رهایتان نمی‌کند و از خوابیدن بیزار می‌شوید. صبح روزی که دچار انفجار سر شده‌اید، خیلی کلافه هستید و در دراز مدت دچار کمبود خواب ناشی از انجار سر زندگی‌تان را خراب می‌کند.

علائم سندروم انفجار سر چیست؟

کسانی که انفجارسر در خواب دارند، دچار توهم صوتی موقع خوابیدن یا بیدار شدن می ‌شوند. صداهایی که اغلب هنگام انفجار سر توسط بیماران مختلف توصیف شده است، شامل صدای شلیک گلوله، صدای آتش بازی، صدای سنج، جیغ، انفجار، بهم خوردن در، رعد و برق یا تخلیه الکتریکی، همزمان با شنیدن صدای انفجار، صدایی مشابه جرقه زدن ناشی از برخورد دو کابل با یکدیگر نیز شنیده می ‌شود، هستند. جالب است بدانید صدای انفجارسر در خواب بیشتر از چند ثانیه طول نمی‌کشد.

علاوه بر شنیدن صدا ممکن است در خواب ناگهان نور شدیدی شبیه برق یا آذرخش هم ببینید. این احساس عموما با اضطراب شدید همراه است و بعد از پریدن از خواب به دلیل انفجار سر دیگر به این راحتی‌ها خوابتان نمی‌برد.
با اینکه این نوع اختلال خواب خود مستقیماً خطری ندارد ولی اضطراب و ترس ناشی از انفجار سر در خواب، باعث می‌شود مغز از خوابیدن بترسد و باعث بی‌خوابی و خستگی روزمره بیمار شود.
با افزایش سن خوشبختانه بیماران مبتلا به انفجار سر درخواب اپیزودهای کمتری را تجربه خواهند کرد.

چرا انفجار سر در خواب رخ می‌دهد؟

مطالب مرتبط

آپنه خواب انسدادی چیست؟

خوابگردی یا سومنامبولیسم چیست؟ درمان راه رفتن در خواب

سندرم خوردن در خواب چیست؟

محققین هنوز دلیل انفجار سر در خواب (EHS) را نمی‌دانند. اما احتمال می‌دهند مشکلات در گوش داخلی، صرع در لوب گیجگاهی مغزی یا خونریزی در مغز از علت‌های انفجار سر در خواب باشد.
نظریه‌های اخیر بر این باور است که نقص درتشکیلات مشبک ساقه مغز می‌تواند فرد را به انفجار سر در خواب مبتلا کند. تشکیلات مشبک مغز، انتقال ذهن از حالت خواب به بیداری را تنظیم می‌کند. همچنین مسئول کنترل حرکت عضلات شما نیز هست.
هنگام انتقال از حالت خواب به بیداری، گاهی پیش می ‌آید که دچارکشیدگی عضله شویم. گرفتن ناگهانی عضله موقع خوابیدن یا بیدار شدن ناشی از اختلال در رد و بدل اطلاعات در تشکیلات مشبک مغز است. وقتی خواب هستید، مغزتان نورون‌های شنوایی وبینایی را هم می‌خواباند. وقتی مغز وارد مرحله خواب رم (عمیق ترین مرحله خواب) می‌شود، عضلاتتان را فلج می‌کند تا موقع خواب دیدن دست و پایتان را تکان ندهید و رویایتان را اجرا نکنید. انفجار سر و بختک در خواب ممکن است به دلیل اشتباه مغز در بیدار کردن نورون‌ ها و عضلات رخ دهد، وقتی نورون‌های مغزی بیدار می‌شوند در حالی که عضلات و سایر قسمت‌های بدن هنوز خوابند، سرتان در خواب سوت می ‌کشد. کسانی که بختک سراغشان می‌آید معمولاً نصفه شب با گرفتگی شدید عضله از خواب می‌پرند، یا توهم در خواب دارند و زیاد خواب می‌بینند و ممکن است حس کنند بمبی در سرشان می‌ترکد و نور شدیدی جلوی چشمشان برق می‌زند.
اما مشکل کجاست؟ بخشی از مغز که مسئول تحلیل صداست، در این افراد دچار پرش ناگهانی می‌شود در حالی که امواج آلفا که مسئول خواب آلودگی هستند، سرکوب می‌شوند.

منبع: سندرم انفجار سر

  • ۹۹/۰۲/۰۵
  • محمد موذن

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی